روزنامه‌های کابل: شنبه، ۲۰ حوت
نوشته شده توسط : sadis

موافقت آمریکا با واگذاری مسئولیت بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان، از موضوع‌های اصلی مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

بر اساس موافقتنامه رسمی که ژنرال جان آلن، فرمانده کل نیروهای بین‌المللی و آمریکایی در افغانستان، و عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان، روز جمعه (۱۹ حوت/اسفند)، امضا کردند، مسئولیت این بازداشتگاه تا شش ماه دیگر به طور کابل به دولت افغانستان واگذار خواهد شد.

در این بازداشتگاه حدود ۳ هزار نفر از اعضای گروه طالبان و گروه القاعده نگهداری می‌شوند و در حال حاضر این بازداشتگاه به عنوان بخشی از پایگاه نظامی بگرام، تحت کنترل نیروهای آمریکایی است.

هشت صبح نوشته است که به نظر می‌رسد با واگذاری مسئولیت بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان، راه برای امضای پیمان استراتژیک میان این کشور و آمریکا هموار شده است. این روزنامه افزوده است که پیش از این جدال سیاسی بین کابل و واشنگتن بر سر شرایط حامد کرزی برای امضای این پیمان در جریان بوده است.

اخیرا رئیس جمهور افغانستان تاکید داشت که واگذاری این بازداشتگاه به دولت افغانستان و همچنین توقف عملیات شبانه از سوی نیروهای خارجی علیه طالبان باید پیش از این امضای پیمان استراتژیک عملی شود.

هشت صبح افزوده است: این در حالی است که حکومت افغانستان در مورد اداره زندان‌های تحت کنترل خود "ضعف" دارد و نشانه‌های آن این است که برخی از زندانیان در زندان پلچرخی کابل "سلاح‌های گرم و سرد" در اختیار دارند و "برخی عملیات‌های انتحاری و خرابکارانه" را سازماندهی می‌کنند.

نویسنده معتقد است که فرار زندانیان زندان قندهار در گذشته و "احتمال معامله" افراد بانفوذ برای رهایی زندانیان، این نگرانی را پدید آورده است که با زندانیان بگرام هم چنین برخوردی صورت گیرد. هشت صبح همچنین انتقاد کرده است که با اینکه آقای کرزی می‌داند که نیروهای افغان توانایی کافی برای راه‌اندازی عملیات شبانه ندارند، بر توقف عملیات شبانه نیروهای خارجی تاکید دارد.

نویسنده افزوده است: حالا که شرایط آقای کرزی برآورده می‌شود، راه برای امضای پیمان استراتژیک هموار می‌شود و باید از این فرصت برای عقد این پیمان در راستای اطمینان دادن به مردم از حمایت جهانی استفاده شود. به نظر هشت صبح، این پیمان می‌تواند افغانستان را وارد "طلایی‌ترین فصل سیاسی" کند.

اما روزنامه سرنوشت از واگذاری مسئولیت بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان، به عنوان "نخستین موفقیت" این کشور در آستانه امضای پیمان استراتژیک با آمریکا یاد کرده و نوشته است: در حالی که برخی "تبلیغات" می‌کردند که کرزی "شرایط سختی" برای امضای این پیمان مطرح کرده است، حالا یکی از این شرایط اجرا می‌شود.

این روزنامه تاکید کرده است: همان‌گونه که آمریکایی‌ها در مورد منافع خود پافشاری دارند، دولت افغانستان هم بر موضع خود بماند تا آمریکایی‌ها تامین منافع افغانستان را در پیمان استراتژیک بپذیرند. سرنوشت تاکید کرده است که مردم هم باید به تبلیغات "گروه مزدور آمریکایی" در این مورد توجه نکنند.

این روزنامه توضیح نداده که منظورش از "گروه مزدور آمریکایی" چه گروهی است.

روزنامه باور ملی تاکید کرده است که دولت افغانستان پس از به عهده گرفتن مدیریت بازداشتگاه بگرام، فردی با تفکر ملی را به عنوان رئیس آن تعیین کند و شرایط نگهداری از بازداشتی‌ها در آن و از جمله خدمات بهداشتی و دسترسی سازمان‌های حقوق بشری به آنها را هم بهبود ببخشد.

باور ملی افزوده است که دولت افغانستان باید آمادگی‌های لازم را در این زمینه داشته باشد و همه مواد توافقنامه واگذاری بازداشتگاه بگرام به دولت این کشور را به اجرا بگذارد و هیچ دلیلی برای داشتن زندان برای خارجی‌ها باقی نگذارد.

شماری از روزنامه‌های چاپ کابل مطالب اصلی خود را به هفدهمین سالگرد قتل عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی، به دست اعضای گروه طالبان و همچنین سخنان رهبران احزاب سیاسی و مقام‌های دولتی در مراسمی به همین مناسب اختصاص داده‌اند.

روزنامه وحدت در صفحه نخست خود عکس بزرگی از مزاری را چاپ کرده و کل شماره امروز خود را به صورت ویژه‌نامه به همین مناسبت اختصاص داده است. در سرمقاله این روزنامه آمده است که او پرچمدار عدالت‌خواهی و ستم‌ستیزی در افغانستان بود.

به نظر نویسنده، حالا هفده سال پس از قتل عبدالعلی مزاری هنوز هم سایه "انحصارطلبی" بر تحولات سیاسی کشور سایه افکنده است و می‌رود تا به تشکیل "نظام خودکامه" منتهی شود. وحدت تاکید کرده است که نسل امروز افغانستان نیازمند تفکر در اندیشه‌های مزاری در مورد مردمسالاری است.

نویسنده وحدت هشدار داده است که تحولات سیاسی در افغانستان در جهت خلاف مردمسالاری در حرکت است و "اسیر شدن قدرت و سیاست به دست یک طیف خاص، زنگ خطری است برای تضعیف و مرگ مردمسالاری و عدالت اجتماعی" در افغانستان.

راه نجات در سرمقاله خود با اشاره به روز جهانی زن، هشتم مارس، این انتقاد را مطرح کرده است که با این که در ده سال اخیر دفاع از حقوق زن یکی از شعارهای اصلی دولت بوده و یک وزارتخانه هم به همین منظور تشکیل شده است، ولی آمارها نشان می‌دهد که تبعیض و خشونت علیه زنان در این کشور رو به افزایش است.

این روزنامه تاکید کرده است که دولت و نهادهای مدنی و فرهنگی باید بر کارکردهای خود در زمینه حمایت از زنان تجدیدنظر کنند و تلاش‌های جدی‌تری در این زمینه به خرج دهند. به تعبیر راه نجات، بزرگداشت از جایگاه زنان در جامعه به صورت "نمادین" هیچ سودی ندارد.

نویسنده تاکید کرده است که دولت و این نهادها باید به نیازهای اساسی زنان براساس آموزه‌های قرآن توجه کنند و برای تحقق آن گام‌های جدی بردارند. این روزنامه از جایگاه زنان در جوامع غربی هم انتقاد کرده و نوشته است که نامگذاری یک روز به عنوان روز زن برای دفاع از حقوق زنان کافی نیست.

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله خود با اشاره به کنفرانس بین‌المللی آینده توکیو درباره افغانستان، نوشته است که شرکت‌کنندگان در این کنفرانس باید با طرحی مشابه به "طرح مارشال" برای بازسازی و توسعه اقتصادی این کشور بروند.

طرح مارشال پس از جنگ جهانی دوم به وسیله جرج مارشال، وزیر خارجه وقت آمریکا، برای بازسازی و توسعه اقتصادی اروپای غربی ارائه شد. این طرح از موفق‌ترین طرح‌های اقتصادی آمریکا در سطح بین‌المللی شناخته شده است.

انیس تاکید کرده است: کنفرانس توکیو، که تا برگزاری آن کمتر از چهار ماه دیگر باقی مانده، فرصتی است تا برای توسعه اقتصادی افغانستان اندیشید و به ویژه مقام‌های دولت افغانستان در این مورد برنامه‌ریزی کنند تا این کشور از مشکلات کنونی نجات یابد.

این روزنامه همچنین افزوده است: زمانی که نیروهای بین‌المللی با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد افغانستان شدند، جرج بوش پسر از طرحی مشابه به طرح مارشال برای بازسازی افغانستان سخن گفت و حالا "وضعیت آشفته" این کشور بیانگر نیازمندی آن به چنین طرح است.





:: برچسب‌ها: گل , حیوانات , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 401
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: